quinta-feira, 21 de março de 2013

IELTS

Eu e meu marido tivemos que fazer o IELTS. Para aplicar para a imigração ele, que era o aplicante principal, teve que fazer o IELTS General, lá em 2009... eu nem precisei...
Mas chegando aqui descobrimos que, para qualquer coisa que quisessemos relacionado à medicina (e a outras profissões tb, fiquem de olho!), teremos que apresentar um novo resultado de IELTS, com validade de até 2 anos, e dessa vez o Academic, com uma nota exigida bem maior (7 em cada componente).
Como o marido já havia feito uma vez a prova e, portanto, sabia o que esperar, ele agendou o teste dele para janeiro passado. Pouco mais de 2 semanas após a prova o resultado dele chegou em casa: notas ótimas, overall de 8!
Eu, que nunca tinha feito a prova (e sou insegura pra caramba), me matriculei por 4 semanas num curso preparatório para o IELTS aqui em Calgary, na Global Village. O curso foi ótimo! Tinha 3 salas só de preparatório para o IELTS, com turmas divididas em níveis (1, 2 e 3), de acordo com o desempenho num teste aplicado no primeiro dia. Isso garantiu que as turmas fossem niveladas, garantindo um melhor aproveitamento pros alunos. Eu fiquei no IELTS 3 e fiz aulas com uma professora britânica, chamada Sharon. Ela foi sensacional como professora e também como psicóloga (trabalhou bastante na minha auto-confiança). E o fato de ela ser britânica também ajudou, já que pude me adaptar ao sotaque britânico, que domina o "Listening" no IELTS...
Meu curso aconteceu no período entre 14/01/13 e 08/02/13, e eu agendei minha prova para 02/03/13. A prova durou o dia todo. Pela manhã, fizemos o Listening, o Reading e o Writing. À tarde retornamos para o Speaking. Eu fique tão nervosa no Speaking, tremendo que nem vara verde, gaguejando e entrando em quase desespero, que eu saí de lá com a certeza de que não havia conseguido. Fiquei triste naquele dia, mas no dia seguinte melhorei e comecei a pensar em refazer a prova. Como sou derrotista... que vergonha!!!! O resultado estava previsto para sair em 15/03, e deveria chegar pelo correio na segunda-feira seguinte (dia 18/03). Mas é claaaaaro que, pela lei de Murphy, o grau de ansiedade é diretamente proporcional à chance de atraso... dito e feito: o resultado não chegou na data prevista... No dia 19 entrei em contato com uma colega de curso que havia feito a prova no mesmo dia e ela disse que, por telefone, havia sido informada de que os resultados estavam mesmo atrasados, mas que poderíamos acompanhar através do site. De fato, na própria terça-feira o resultado apareceu na internet... de acordo com o site eu havia conseguido a nota que precisava... mas havia uma observação embaixo dizendo que aquilo NÃO era o resultado oficial, e que divergências poderiam ocorrer... mais 2 dias de desespero até que hoje na hora do almoço chegou o resultado oficial, confirmando as notas que estavam no site!!!



Estou super feliz por ter conseguido. E decidida a melhorar minha auto-imagem/auto-estima/confiança... 

Para quem ainda vai fazer, em seguida mando algumas dicas valiosas sobre o "Speaking" e o "Writing"do IELTS Academic:


IELTS - SPEAKING

What is evaluated (in order of importance):                    - fluency
                                                                                    - coherence
                                                                                    - range of grammar
                                                                                    - range of vocabulary
                                                                                    - pronunciation

3 PARTS:        
(1)   Introduction/Warm-up: 4-5 minutes; personal questions; common topics:
·         Common topics: hobbies/spare time, last holiday, traveling, food, family/friends, plans for the future, occupation, home, last weekend, sport interests, schooldays, ambitions, studies, hometown/country (description, climate, culture, etc.), current city, learning English, festivals and national holidays, National Park/wildlife in your country, careers (past, present, future)

(2)   Long turn: 1minute to prepare, 1-2 minutes to speak; main question + 4 ideas + wrap up
·         “Describe… You should say what… where/when… how… why”
·         “I would like to talk about…”               “I have chosen to talk about…”
“That are a lot that I’ve enjoyed, but the best one was…”
·         Common topics: restaurant, situation when you were helped by an unknown person, special visit to a friend’s home, party, city vs. countryside, reading habits, technology, punctuality, place you live or have lived, job (current or future), meeting new people/taboos, lifestyle, environment (nature vs. nurture), health, medicine, cultures, food, entertainment, sports, music/concerts, movie/play/musical, book, artist, careers, art, future (space/science), teenagers (problems/differences over the last decades), business, communication, education, history, endangered species, stressful situation
·         Follow-up questions (1-2): answer briefly (yes or no, I think so or I don’t think so)

(3)   Discussion: 4-5 minutes; 5-6 questions about item 2 subject; personal view + opposite/counter-view

You can say:
“Could you please repeat that? / rephrase that? / paraphrase that?”
“I’m sorry, I still don’t understand. Can you say that again in a different way please?”
“That’s an interesting question. I’ve never really thought about that before.”
“I’m not really sure, but I would guess that…”          
“I can’t remember exactly… but it was something about…”
“I’m afraid I can’t really think of anything interesting to say about…”

Giving an opinion:
“As far as I can see…”        “From my point of view…”          “Personally, I believe/think…”
“Some people think … However, I think…”          “Some people say … However, I think…”
“It may/might be better to/if we…”         “As far as I’m concerned…”          “I doubt that…”

Giving an explanation:
“One reason is…”        “It is possible due to…”           It may be because of…”          “Firstly…”
“It may come from the fact that…”       “Consequently…”    

Giving examples:
“For example…”                      “For instance…”                      “…such as…”

Making a suggestion:
“It would be a good idea to…”     “One thing we could do would be…”     “One idea would be…”
“The main improvement would be…”

Comparing two things:
“… better than…”        “… less useful than…”      “I prefer”     “I’d rather…”
“While … may be true, I also think…”                        “Although…”        “Certainly/Obviously … but…”
“It’s true that … but on the other hand/alternatively…”
“Some people think … However, I think…”

Making a prediction about the future:
“It’s possible that…”                 “It’s unlikely that…”               “In the long run…”
“It’s quite likely that…”           “I doubt whether … will happen”
“It’s very difficult to predict the future of course, but I am quite optimistic/pessimistic about…”

Agreeing or disagreeing with something:
“I’m not sure that I agree with…”      “Yes, absolutely (because)…”                    “Certainly, yes, …”
“Yes, I think we should actually, because…”  “Not really (because)”                    “To be honest, no, …”
“I’m afraid I can’t agree with that idea because…”
“I agree entirely…”           “I strongly disagree…”

Summarizing:
“In short…”          “To sum up…”           “In conclusion…”          “To conclude…”

Explaining how you feel - now and then:
“What I like about … is that I can…”               “What I liked about … was that I could…”
“The reason I don’t like … is that…”               “The reason I didn’t like … was that…”
“The reason why I enjoy … is that…”              “The reason why I enjoyed  … was that…”
“One of the good things about … is that…”    “One of the problems with … is that you can’t…”
“One of the bad things about … is not being able to…”

Describing the past:
“Until quite recently…”           “It was common to see…”         “In those days…”
“They used to…”           “Once,…”          “Back in the …, they would…”

Describing the present:
“Nowadays…”             “They no longer have to…”           “Things are getting…”        “These days…”
“Since then…”             “People are becoming…”

Expressing a sequence of events:
“before”          “prior to”        “until”          “after”          “afterwards”

Expressing time:
“eventually”       “finally”        “in the end” - when something happens after a lot of time
“while”       “whilst”       “when”       “as”       “meanwhile”       “throughout”       “during”
Giving extra information or reasons:
“in addition”               “as well as”           “not only… but also”         “as well”
“Furthermore/Besides/Moreover”

Expressing conditions:
“provided that/providing that/as long as”     “unless”           “whether or not”        “otherwise”

Expressing purposes:
“The purpose of doing…”        “so that”          “in order to”

Expressing consequences:
“As a result/Therefore/Consequently”

Note exceptions:
“except”          except for/apart for”             

Adverbs of frequency (how often):
“(almost) always”       “frequently”    “(quite) often”      “regularly”                 “sometimes”
“occasionally”             “seldom”            “hardly ever”           “(very) rarely”

Adverbs of degree (how much):
“incredibly”                 “extremely”               “very”                          “pretty”               “quite”    
“fairly”                                    “somewhat”                 “a little bit”               “slightly”

Finishing your speaking:
“Have I given you enough information?”       “Shall I tell you more about it?”
“That’s about all I know”                                “Would you like me to explain anything?”
“Do you need to know anything else?”          “Thank you. Goodbye.”





IELTS - WRITING

THINK         Þ     PLAN         Þ       WRITE

2 TASKS:        

Task 1:    REPORT  (graph - common OR process - rare); 150 words, 20 minutes
·         Do not contract (e.g. “don’t”)
·         Do not write opinions (no “I” or “we”); do not have conclusion!!! (conclusion is a opinion)

(1)   Process (rare): usually a flowchart or a diagram
o   Natural cycle: active voice (e.g. “water evaporates into the air”)
o   Manufactured: passive voice (e.g. “the fruit is picked and packed”)
o   3 parts: Introduction + Overview + Body (or introduction + body + overview)

1.      Introduction: what the topic is about - title
-         “The diagram given shows a natural process, known as ‘water cycle’”

2.      Overview: summary - n° of steps, “starting from … and ending with…”; 3 main steps
-         Maintain it a little bit vague

3.      Body: describe in details
-         Sentence connectors indicating sequence: first, firstly, first of all, first and foremost, second, third, next, at once, then, after that, meanwhile, finally, last, lastly, subsequently, now


(2)   Graph (common):

o   3 parts: Introduction + Overview + Body (or introduction + body + overview)

1.      Introduction: what the topic is about; 1-2 sentences
-         Write one sentence to introduce what the graph shows; just paraphrase the question statement
-         “The graph given shows/demonstrates…”
-         “The illustration given is a pie chart, which demonstrates…”
-         If 2 illustrations: “There are two illustrations given, the first which is a line graph shows… The second is a bar chart that describes…”

2.      Body: describe in details
-         Biggest paragraph, can be divided in 2 paragraphs
-         If 2 illustrations: 2 paragraphs for the body (1 to describe each illustration)
-         “Firstly…”, “Secondly…”

3.      Overview: general trend; 1-2 sentences
-         Describe the overall trend
-         If 2 illustrations: must contain a link between the 2 illustrations given
-         “In general…”, “Overall…”

o   Prepositions with numbers and dates: (1995: 35%, 1997: 10%)
-         In 1997 the  number fell to 10%
-         In 1997 the number fell by 25%
-         In 1997 the number fell from 35%
-         The number dropped to 10% between 1995 and 1997
-         By 1997 the number had fallen to 10%
-         From 1995 to 1997; in 1995, in 1997; for 2 years; between 1995 and 1997; during/throughout the period from 1995 to 1997

o   Combination:
-         Verb + adverb: increased significantly
-         Adjective + noun: significant increase

Task 2:     ESSAY; 250 words, 40 minutes
·         Your opinion (have to write “I” in introduction and conclusion, not in the body)
·         Answer the question in an essay format
·         Do not put a question in your essay

1.      Introduction:
-         Analyze the question you are looking at (advantages vs. disadvantages? opinion? 2 different points of view?)
-         Paraphrase the task
-         Thesis statement (generically)
-         “I agree…”, “I disagree…”, “I am of both minds…”, “… and my essay will describe why.”
-         “One of the most controversial issues today relates to…”, “Some people argue that… However…”,

2.     
Main idea + 2-3 supporting details or examples
 
Body 1: weaker idea

3.      Body 2: stronger idea

4.      Conclusion: paraphrase your thesis statement, including information of the body
-         “To sum up…”, “Overall…”, “In the final analysis…”, “In conclusion/To conclude…”, “Ultimately…”, “In the end…”, “Taking everything into consideration…”, “In brief…”
-         “As we have seen, there are no easy answers to this question. On balance, however, I tend to believe that…”

·         Expressing contrast or concession: despite, nevertheless, on the other hand, although/even though, while, whereas, however, on the one hand … but on the other hand
·         Providing reasons: as a result of, because of, since, due to, as
·         Adding further support: in addition, as well as, moreover, furthermore, not only … but also, besides
·         Giving examples: for example. for instance, such as
·         Stating results or consequences: so, consequently, therefore, thus
·         Stating purpose: in order to, in order not to, not to

19 comentários:

  1. Ai que orgulho de voce. Eu ja estou indo sabendo que terei que passar por isso viu!!! Medo :)

    ResponderExcluir
    Respostas
    1. Não se preocupe além da conta, Alline. Eu fiz isso e sofri à toa!
      Tenha confiança e estude, que vai dar certo!
      Se precisar posso te dar minhas anotações das aulas do meu curso...
      Me avise!
      Beijos e vem logo! Canadá te espera!!!

      Excluir
  2. Pati, vc foi super bem!!!! parabéns!!!!! bjs e boa sorte

    ResponderExcluir
  3. Super feliz por você!!!!!! Parabéns!!!!! Já tenho tema para meu próximo post a ser publicado até domingo! AGUARDE!!! Rsrsrs

    Beeeeijos e MIL parabéns!

    ResponderExcluir
  4. Parabens, Pati e Eduardo!!!Muita forca para supercar todas as etapas!bj

    ResponderExcluir
    Respostas
    1. Obrigada, Marcelo!!!!
      Em breve todos nós estaremos tranquilos... mas essa fase de reconquistas tb é uma delícia, né?
      Beijos

      Excluir
  5. I must congratulate you for sure, but on the other hand I need to criticize IELTS and its supremacy over so many other English language exams, some of which are definitely tougher and trickier but since they're valid for life, they don't bring money to ESOL's pockets...
    Na minha humilde opinião, o IELTS tem suas falhas pedagógicas. Principalmente nas etapas Reading, Writing e sobretudo Listening. Mais do que uma real avaliação da capacidade dos candidados, há pegadinhas a superar. Poderia ser um pouco diferente...
    Ah, e devo dizer que já fiz o IELTS duas vezes. Em 2008 prestei o acadêmico e obtive 7.5 de média geral. No ano passado prestei o geral e obtive 8.0. Possuo também o CPE, da mesma ESOL/Cambridge. Mais difícil do que o IELTS, válido por toda a vida mas... que na prática serve para muito pouco.

    ResponderExcluir
  6. Parabéns!! E obrigada pelas dicas! Boa sorte! :)

    ResponderExcluir
  7. Olá Eduardo e Patricia, primeiramente parabens pelas conquistas !!! é legal ver brasileiros realizando os seus sonhos. Superando desafios !

    Meu nome é Marcio e o da minha esposa é Ana Lucia. Ela é medica pediatra e estamos no processo de imigração Quebec (já na parte federal), torcendo pra acabar ainda esse ano. A princípio vamos para Montreal por ser uma cidade com mais opções no geral (possa ser que as coisas mudem!! ).
    Encontrei o blog de vcs e vi que vcs são da área de medicina. Nossa !! nem acreditei que existe brasileiros medicos ai,srsrsr... só vejo TI,rsrsr !! Eu gostaria de tirar algumas dúvidas sobre o processo de equivalência do curso de medicina.
    Vcs poderiam nos dar umas dicas sobre a equivalencia de medicina ?? se existe essa possibilidade de trabalhar como meédico enquanto não conclui a equivalência ?
    Vcs optaram em fazer o IELTS para começar um mestrado ou doutorado ?
    Vcs ja ouviram casos de pessoas que já finalizaram esse processo ? Há regiões ou cidade que ajudam médicos imigrantes a finalizar o processo devido a carência destes profissionais ?
    Vcs já sofreram algum preconceito, discriminação ou algo di tipo ?

    Desculpas por tantas perguntas... e nós poderíamos trocar informações por email ?!! email: andrade_mr@yahoo.com.br

    Obrigado, e feliz páscoa !!

    Marcio Andrade

    ResponderExcluir
  8. Parabens!!! Muito merecido! E que otimas notas! beijos

    ResponderExcluir
  9. Ei!!! Vi aqui que na minha área também querem o IELTS ACADEMIC... que coisa, né?! Deveriam levar em conta os resultados obtidos no processo de imigração! Anyways, que bom que se saíram bem!!! Parabéns! Bjs

    ResponderExcluir
  10. Olá Eduardo e Patricia, antes de mais nada parabéns pelo blog!! Meu nome é Edgar, sou medico cardiologista, eu e minha família daremos entrada no processo de imigração. Li todo o blog de vcs e vi que vcs são da área de medicina. Eu gostaria, se possível, tirar algumas dúvidas sobre o processo de equivalência do curso de medicina.Haveria alguma possibilidade de trabalhar como médico enquanto faço a equivalência de diploma? O TOEFL não severia para vocês? Farão mestrado ou doutorado ou residência? Há alguma ajuda à médicos imigrantes a finalizar o processo devido a carência dos mesmos? Desculpas ela enxurrada de perguntas(muito parecidas com as do Marcio acima!). Mas é que nós queremos muuuuito imigrar para o Canadá, mas como tenho familia, preciso manter um mínimo de conforto e gostaria de trabalhar na minha área mesmo. Poderia me atualizar algumas dessas informações por email, por favor? Email: edmathsilva@yahoo.com.br
    Abraços, agradeço desde já. "Mais um médico sonhando com o Canadá!!!"
    Edgar Silva

    ResponderExcluir
  11. Pati, você sumiu do blog, menina! Cadê você?
    Beijos,
    Lidia.

    ResponderExcluir
  12. Olá Pati, passeei por todo o seu blog com mto interesse, sou médica no RJ e comecei a estudar minhas possibilidades de imigração. Vi que vc fez o MCCEE. Essa prova é condição necessária para o processo de imigração em si, ou vc fez logo a 1a etapa de validação pq quer trabalhar na área medica lá?

    ResponderExcluir
    Respostas
    1. Oi, Carol!
      O MCCEE nao tem nenhuma relacao com a imigracao nao... fizemos ainda no Brasil pq ja estavamos comecando nossa validacao. Mas se vc nao pensa em seguir a medicina no Canada, vc nao precisara dessa prova...

      Excluir
  13. Thank you so much for providing information on this. It was very useful.

    Guest posting sites
    Technology

    ResponderExcluir